Cildo Meireles
N. 1948, Rio de Janeiro, Brasil
Vive e trabalha em Rio de Janeiro, Brasil
Sem título [Untitled], da série [from the series] Brasília, 1977
pastel oleoso, acrílica e lápis de cera sobre papel
[oil pastel, acrylic and wax pencil on paper]
[oil pastel, acrylic and wax pencil on paper]
59 x 49 cm | 23 1/4 x 19 1/4 in
83,5 x 67,5 x 5 cm | 32 7/8 x 26 5/8 x 2 in moldura [framed]
83,5 x 67,5 x 5 cm | 32 7/8 x 26 5/8 x 2 in moldura [framed]
Em 1977, Cildo Meireles morou em Planaltina, DF, onde realizou diferentes desenhos relacionados à cidade de Brasília. Nesses trabalhos, Cildo confronta ideias acerca da ordem e desordem, construção e crise,...
Em 1977, Cildo Meireles morou em Planaltina, DF, onde realizou diferentes desenhos relacionados à cidade de Brasília. Nesses trabalhos, Cildo confronta ideias acerca da ordem e desordem, construção e crise, cálculo e emoção, poder e contestação por meio de imagens que evocam, por um lado, o urbanismo, a arquitetura e a geometria; e, por outro, o vazio e as distâncias que caracterizam a capital federal. Tendo como base fotografias feitas por Luiz Alphonsus em 1965, Cildo recria a geometria da cidade, revelando ângulos e perspectivas surpreendentes ou arrancando de seu anonimato o hidrante e outros equipamentos urbanos.
In 1977, Cildo Meireles lived in Planaltina, a neighborhood in the city of Brasília, where he made different drawings related to the urban space. In these works, Cildo confronts ideas about order and disorder, construction and crisis, calculation and emotion, power and contestation through images that evoke, on the one hand, urbanism, architecture and geometry; and, on the other, the emptiness and distances that characterize the federal capital. Based on photographs taken by Luiz Alphonsus in 1965, Cildo recreates the geometry of the city, revealing surprising angles and perspectives or plucking the hydrant and other urban equipment from their status of anonymity.
In 1977, Cildo Meireles lived in Planaltina, a neighborhood in the city of Brasília, where he made different drawings related to the urban space. In these works, Cildo confronts ideas about order and disorder, construction and crisis, calculation and emotion, power and contestation through images that evoke, on the one hand, urbanism, architecture and geometry; and, on the other, the emptiness and distances that characterize the federal capital. Based on photographs taken by Luiz Alphonsus in 1965, Cildo recreates the geometry of the city, revealing surprising angles and perspectives or plucking the hydrant and other urban equipment from their status of anonymity.
Courtesy of Demo Gallery
Copyright The Artist
ph. Edouard Fraipont