Caetano de Almeida
b. 1964, Campinas, Brazil
Lives and works in São Paulo, Brazil
Roma, 2024
acrílica sobre tela
[acrylic on canvas]
[acrylic on canvas]
150 x 120 x 3 cm
59 x 47 1/4 x 1 1/8 in
59 x 47 1/4 x 1 1/8 in
21857
© artista [the artist]
Em 8 ½, Roma e Pamphilj (todas de 2024), Caetano enfatiza a possibilidade da coexistência ambígua da aleatoriedade e do rigor na geometria, além da intenção tridimensional de uma malha reticular atravessada por sugestões de corpos cheios e vazios que se articulam em jogos entre os planos. Dessa forma, a cor desempenha um papel central na definição dos campos dinâmicos de profundidade da pintura e na estruturação de sua composição . Em Roma, especificamente, há uma proliferação de sólidos que remetem à cantaria típica de edifícios da tradição italiana , mas que aqui sugerem uma composição labiríntica e aparentemente aleatória. Esses elementos seguem uma progressão em espiral cuidadosamente planejada pelo artista, partindo do centro da pintura e se expandindo em sentido anti-horário.
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In 8 ½, Roma, and Pamphilj (all 2024), De Almeida underscores the ambiguous coexistence of randomness and rigor in geometry, as well as the three-dimensional intent of a reticulated mesh intersected by suggestions of solid and void bodies. These elements engage in a dynamic interplay between planes. Color is pivotal in defining the painting's depth fields and structuring its composition. In Roma, specifically, the proliferation of solid forms evokes the masonry typical of Italian architectural traditions. However, these elements suggest a labyrinthine and seemingly random composition for De Almeida. Upon closer inspection, these forms follow a meticulously planned spiral progression, originating at the center of the painting and expanding counterclockwise. This deliberate organization highlights De Almeida's ability to orchestrate perceived chaos into a carefully calibrated visual experience.