Caetano de Almeida
b. 1964, Campinas, Brazil
Lives and works in São Paulo, Brazil
Chimera, 2024
acrílica sobre tela
[acrylic on canvas]
[acrylic on canvas]
150 x 120 x 3 cm
59 x 47 1/4 x 1 1/8 in
59 x 47 1/4 x 1 1/8 in
21855
© artista [the artist]
Caetano também se interessa pela esguelha: pelo que não é entregue frontalmente, mas é decifrado pela combinação de experiência crítica, erudição e humor. A armadilha perfeita, portanto, se faz por estar defronte a um perigo latente e ainda não o ver. É por essa via da obliquidade que o artista apresenta Chimera (2024): na pintura mais comedida, dócil e ordenada, estaria escondida a mais atroz fera – talvez a geometria euclidiana, as ilusões ópticas ou a perspectiva.
----------
Caetano de Almeida is drawn to the oblique: to that which is not delivered frontally but instead revealed through a mix of critical experience, erudition, and humor. The perfect trap, then, lies in facing latent danger and not yet perceiving it. It is along this path of obliquity that the artist introduces Chimera (2024): in what appears to be his most restrained, docile, and orderly painting, the most ferocious beast might be lurking—perhaps Euclidean geometry, optical illusions, or perspective itself.